SLOU
  • SLOU DAYS
    • PRODEJCI
  • PROGRAM
  • SOUTĚŽ S BRAND
  • SLOU STYLE
    • KNIHY
    • SLOU SHOW
    • SLOU BLOG
  • O NÁS
    • KONTAKT
  • SLOU DAYS
    • PRODEJCI
  • PROGRAM
  • SOUTĚŽ S BRAND
  • SLOU STYLE
    • KNIHY
    • SLOU SHOW
    • SLOU BLOG
  • O NÁS
    • KONTAKT

8 DŮVODŮ, PROČ JE H&M NAŠÍM PARTNEREM 
​

Naše zakladatelka, Kamila Boudová, o tom, jak v sobě našla pokoru, sílu i odvahu. 

Za posledního půl roku, kdy logo partnera soutěže S Brand, H&M, visí na našich webech, dostávám dotazy osobně i přes sociální sítě. Nebylo jich tolik, kolik jsem čekala. Možná mnoho otázek zůstalo nevyslovených, ale abych tedy všem veřejně odpověděla - ať už se ptali nahlas nebo jen v mysli - zde je osm důvodů, proč je H&M naším partnerem. 

Text: Kamila Boudová
Foto: Denisa Richterová, Iva Kohoutová  

1. Něco to stojí
Je to tak. V roce 2018 jsem stála před rozhodnutím, zda SLOU DAYS dělat dál. Dotovat je z vlastní kapsy nebylo pro mě už dál možné. S malým dítětem a rodinnou situací, která se komplikovala s každým dnem, nebylo možné sypat dál do SLOU DAYS desetitisíce z peněz vydělaných učením a psaním. Zachránila je tenkrát Hauch Gallery, další partneři a tým, který stál při mě i v době největších otřesů. 

2. Buď a nebo 
Když se blížil další ročník S Brand, jehož vítězi vyplácíme 10.000 Kč, rozhodla jsem se, že tu soutěž vyhlásíme a ty peníze seženu. A byla jsem tenkrát hodně inspirovaná newsletterem, který mi přišel od Mud Jeans - nizozemské firmy, která vyrábí, půjčuje a recykluje organické džíny. 

“Vemte peníze ze starého systému a dejte je do nového.”

Podpořit jeden místní projekt v oblasti udržitelné módy možná pro vás není žádný hrdinský čin ani něco, co by mohlo změnit celý neudržitelný systém, ale já věřím tomu, že tyhle kroky k tomu vedou. Každý přispíváme svou troškou do mlýna, všichni děláme, co právě v daný okamžik můžeme. A to je i další důvod, proč jsem šťastná, že H&M je naším partnerem.
Picture
Picture
3. Všichni děláme, co právě v daný okamžik můžeme
Aneb ‘hoď kamenem, kdo jsi bez viny’. Možná, že až vám ze školy přijde dopis, že zítra má vaše dítě přijít v bílém tričku a červených kraťasech, také budete hledat nějaké rychlé řešení. Budete přemýšlet, kam zajet a kde rychle koupit něco, co splní účel a přitom vás to nezruinuje. A vzhledem k tomu, že má dcera podělila nejedno tričko a bodýčko s cedulkou H&M a bio bavlna, mohu potvrdit, že jejich dětské oblečení přežije klidně víc než jedno dítě narozdíl od mnoha jiných velkých firem, které kolem sebe mávají certifikáty, ale po jednom vyprání oblečení zdvojnásobí šířku a po třech se nedá vůbec nosit. 

4. Nepotřebujeme deset lidí, kteří žijí super udržitelně, potřebujeme masy, které se snaží žít každý den o trochu šetrněji, než včera. 
I takhle se to dá vnímat, i tohle je určitě cesta. Ukazovat malé kroky lidem, kteří jsou na začátku cesty a zvát je dál místo souzení toho, že ještě nejsou tak daleko, jako jiní. 
Jednou se ke mně dokonce doneslo, že na SLOU DAYS nechtějí někteří kamarádi kamarádek dorazit, protože nemají ‘co udržitelného’ na sebe. Nechtěli být souzeni za to, že mají oblečení z řetězců, a tak nepřišli vůbec. Pokud má logo jednoho řetězce otevřít svět udržitelné módy a všech jejích principů více lidem, já budu první, kdo si ho dá na stránky. 
Picture
Picture
5. Ctíme každou snahu
Jednou z našich hodnot ve SLOU tedy je respekt k tomu, že každý je v nějaké fázi. Někdo je planetou a udržitelností nepolíbený, potom jsou ti, kteří doma šetří elektřinou a třídí sklo, a jsou i ti, co dělají všechno, co je ‘in’, a proto přestali jíst maso a jejich instagramový účet se plní fotkami s vymývatelnými lahvemi. A to je super. Abych dokončila marketingovou studii trhu z pohledu LOHAS - tedy Lifestyle of Health and Sustainability, existují potom ještě dva profily zákazníků, kteří jsou přesvědčení, vyhranění, ochotní ošidit vlastní pohodlí a zaplatit vysoké částky za to, aby si koupili produkty zdravotně nezávadné a podporující budoucnost života na Zemi. A i tak většina z nich jezdí autem, létá letadlem, svítí, jí teplé jídlo a možná ani nemá doma elektřinu od dodavatele zelené energie, protože změnit kontrakt je prostě moc práce. A já jsem v sobě našla pokoru a respekt ke všemu a ke všem. Protože ten vnitřní mír se potom promítne do vnějšího světa. Tleskám všem, kteří si doma ráno vezmou svou láhev nebo kelímek a sníží objem plastu a odpadu. A stejně tak tleskám všem firmám a hlavně lidem, kteří v nich pracují a přispívají k pozitivní změně. I kdyby to bylo ‘jen’ nahrazení plastových tašek papírovými a jejich zpoplatnění. Pokud máte tisíce prodejen po celém světě, tohle je velká změna. 

6. Respekt k procesu
Možná si říkáte, že právě ty ‘tisíce prodejen po celém světě’ jsou problém. Že by to háemko přeci mohlo dělat mnohem víc, než dělá. Někoho soudit je snadné. Nejsme v jeho kůži ani botách. 
Firma H&M je - spolu s mnoha dalšími - synonymem rychlé módy. Není tedy dokonalým příkladem pomalé módy a - bohužel bohudík - soutěží v segmentu trhu, kde se tlačí jak na ceny tak na čas. Pomalá a udržitelná móda je na druhé straně spektra obchodních modelů. Pokud by H&M udělalo nějaké zásadní a rychlé kroky, které by třeba způsobily zdražení jeho oblečení - zaručeně by se vyřadilo ze hry, zmizelo by z trhu, protože jeho zákazníci by šli k levnější konkurenci. Protože pokud tu špínu dnes neuděláte vy, udělá ji někdo jiný. Udělá ji možná ještě hůř. Tak bůh žehnej háemku, že to dělá, jak to dělá. O tom, co všechno dělají se dočtete víc na jejich webu. 

7. Aplaus 
Firma H&M není jediná velká firma s programem kolem udržitelnosti, se kterou jsme byli v kontaktu. S některými to nevyšlo kvůli aktuálnímu marketingovému programu, s jinými kvůli tomu, že se bály nařčení z greenwashingu - aneb že o udržitelnosti víc mluví, než jí opravdu praktikuje. Čili asi těch otázek, které se ke mně dostaly. 
​

“Jakto, že je H&M vaším partnerem, když nejsou udržitelná firma?” 

Já si ale myslím, že bychom jim všem měli tleskat. Za každý ušetřený plastový kelímek. 

Když jsem se na toto téma před rokem bavila s Oskarem Metsavahtem, zakladatelem udržitelné luxusní značky Osklen z Brazílie, řekl mi jednoduché pravidlo: 

“Každé kilo organické bavlny je lepší než kilo konvenční bavlny.”

I kdyby byly iniciativy velkých firem malé, lokální, s dopadem jen na jednu komunitu někde v Indii, je to důvod k oslavě a uznání. Protože, řekněme si to otevřeně, většina společnosti nechodí na SLOU DAYS a neřeší budoucnost planety jako svou prioritu. Většina společnosti hledá nízké ceny, slevy, kvalitu a možná ještě pěkný design. Nastavovat dlouhodobě udržitelnou strategii není zákonem dané a v kapitalistickém prostředí zaměřeném na výkony a výnosy je to ‘něco extra’. A jsou firmy, které to ‘něco extra’ řeší - ať už jakoukoliv formou a v jakémkoliv měřítku - a jsou firmy, které to neřeší. Tak ty, které něco dělají, za to pochvalme, říkám si. 

Firmy H&M a jejich Pražského týmu si vážím o to víc, že na sebe vzali to riziko a S Brand podpořili. Mohli totiž klidně říct, že svých udržitelných aktivit mají dost a že se nechtějí zaplétat s tak vyhraněným projektem. Ještě jednou vám, dámy, veřejně děkuji. 
​

8. Peníze nesmrdí 
V době mého hlubokého aktivismu bych si peníze od korporace nevzala. Pak mi ale došlo, jak alibistické tohle rozdělování peněz na ‘špinavé’ a ‘čisté’ je. Když chodím učit na soukromou vysokou školu v Paříži, odkud se tam asi ty peníze berou? Školné tam stojí docela majlant a rodiče mých studentů nejspíš pracují pro banky a jiné nadnárodní společnosti nebo vedou svoje podniky. Možnost, že alespoň jeden z nich je udržitelný, je malá. Takže SLOU DAYS, v dobách, kdy jsem je dotovala z vlastní kapsy, byly zaplacené úplně stejnými penězi, jako jsou ty, které nám poskytla firma H&M. 
Picture
A na závěr poděkování influencerce Markétě Bártové, která byla na SLOU DAYS v dubnu a slyšela přibližně toto povídání v diskuzi po mé přednášce o udržitelné módě. A pochválila mě za to s tím, že o tom mluvím moc hezky. Tak snad i vám to dává smysl. 

Nepotřebujeme pár lidí, kteří žijí super udržitelně, potřebujeme, aby se miliardy lidí snažily žít každý den o trochu šetrněji, než včera. 
ZPĚT NA S BRAND

SLOU partneři 

Picture
Picture
Picture
Picture
Picture
Picture
Picture
Picture
Picture
Picture
Picture
Picture
Picture
Picture
Picture
Picture
Picture
Picture

PRO PRODEJCE
KONTAKT
OCHRANA OSOBNÍCH ÚDAJŮ
​​
​© Kamila Boudová​ 2015-2022
ICO: 02914701